Den glemte visdommen


Hvem er DU bak merkelappene?

Både den indiske vismannen Yajnavalkya og Jesus lærte oss at «Guds rike» finnes på innsiden av vår egen bevissthet. Likevel har ettertiden konsekvent vridd denne dype innsikten om til ytre religion og persondyrkelse. Jeg ser mange likheter mellom disse to tenkerne. Du kommer til å finne at det er mye som resonnerer, tror jeg. Begge to hadde kvinnene nære og vi vet jo at det var vanskelig å akseptere for disiplene. Jeg mener at alle har like stort potensiale, men ikke alle av oss har vokst opp med egne lærere og lært esoterisk visdom fra barndommen. Noen har vokst opp med lek og kanskje også gjort arbeid. Jeg har brukt mye tid på det indre og esoteriske i de siste. Det jeg har funnet er at det viktigste er lek og moro. Formålet med å gå dypt inn i dette er ikke noe spesielt annet enn å avsløre en maktelite som styrer vår virkelighet. Skal vi akseptere at en Epstein-elite bestemmer over vår hverdag? Hvem som skal få mat, hvem som skal leve romslig og hvem som må dø? Nei, det kan vi ikke tillate. Plutselig popper det opp datasentre overalt. Hvor lenge har de planlagt Agenda 2030 egentlig. Er det en eldgammel plan om å spre «demokrati» og bygge et nytt Atlantis? Vi må se litt på det. Vanlige mennesker er opptatt med det overfladiske og vi har lært å dyrke alt utenfor oss. Hvorfor er det så mye enklere for menneskesinnet å tilbe et eksternt idol enn å slå av sin egen indre fortelling og møte det formløse på innsiden, og hva betyr det egentlig i praksis?


Kvantefysikkens skjulte bro: Når vitenskap møter dyp intuisjon

Når du hører ordet kvantemekanikk, ser du sikkert for deg endeløse tavler fylt med kompliserte matematiske formler, greske bokstaver og uforståelige tallrekker. Vi har blitt oppdratt til å tro at universets dypeste sannheter kun kan forstås gjennom det kalde, logiske systemet – av noen få utvalgte genier med kalkulator.

Men hva om de matematiske formlene bare er et tørt språk for å beskrive noe du allerede har oppvelvd og følt på kroppen?

Det finnes en skjult bro mellom den strengeste vitenskapen og den dypeste menneskelige intuisjonen. For å finne den, må vi se på hva en av kvantefysikkens aller største fedre egentlig drev med da han ikke regnet ut ligninger.

Broen mellom Høyre og Venstre

Menneskesinnet og universet er strukket ut mellom to motstridende krefter. Vi kan kalle dem den «venstre» og den «høyre» siden:

  • Den venstre siden representerer Systemet: Det er logikk, matte-regnskap, meritter og de stive reglene. Det er her vi splitter verden opp i biter for å analysere den.
  • Den høyre siden representerer Kunsten: Det er intuisjonen, kreativiteten, følelsene og opplevelsen av helhet.

Mange lever hele livet låst fast i den venstre hjernehalvdelens kontrollbehov, livredde for alt som ikke kan måles med en linjal. Men sannheten finnes ikke i den ene eller den andre ytterligheten. Sannheten oppstår på Balansebroen – der hvor systemet og kunsten møtes i perfekt likevekt.

I eldgamle østlige tradisjoner sies det at når man klarer å stå støtt på denne broen, så åpner man det tredje øyet. Da slutter man å se verden som fragmentert og oppstykket. Man ser plutselig at alt henger sammen.

Schrödinger og den urgamle visdommen

Det var akkurat denne balansebroen østerrikeren Erwin Schrödinger fant da han utviklet moderne kvantefysikk. Han fikk Nobelprisen for sin berømte bølgeligning, som beskriver atomverdenen. Men atomverdenen viste seg å være bisarr: Partikler hang sammen på tvers av uendelige avstander, og den fysiske virkeligheten endret seg i det øyeblikket en observatør så på den.

For den stive, vestlige logikken var dette et uforklarlig paradoks. Men Schrödinger mistet ikke fotfestet. Han overlevde det intellektuelle sjokket fordi han allerede hadde studert visdommen til den eldgamle indiske tenkeren Yajnavalkya.

Yajnavalkya beskrev universet som en levende helhet – en universell bevissthet kalt Brahman. Han lærte bort at universet bevisst skapte isolasjon og unike individer for at det skulle finnes noen som kunne se og oppleve skaperverket. Vi er Gud som opplever seg selv gjennom en midlertidig begrensning.

Saltklumpen og musikkens instrumenter

For å forklare dette brukte Yajnavalkya metaforer som snakker direkte til vår høyre, intuitive side. Han sa til sin kone Maitreyi at virkeligheten er som lyden fra en tromme, et konkylieskjell eller et strengeinstrument. Du kan ikke fange de ytre enkelttonene i luften hvis du prøver å jakte på dem én etter én (det stive systemet). Du må gripe fatt i selve instrumentet og musikeren for å forstå klangen (kunsten og helheten).

Han forklarte videre at bevisstheten vår er som en klump med salt som kastes i vannet. Saltklumpen oppløses og kan ikke lenger ses som en isolert, firkantet brikke – men uansett hvor du smaker på vannet, så smaker det salt.

Det var nøyaktig dette Schrödinger så i atomverdenen. Naturen lar seg ikke stykke opp i isolerte, firkantede brikker uten at man mister selve «lyden» og sammenhengen av universet. Han innså at forskeren og atomet dypest sett er ett, og skrev:

«Bevissthet er et entallsord som vi ikke kjenner flertallsformen av. Det finnes bare én bevissthet, og vi er alle unike refleksjoner av den samme helheten.»

For det å tørre å overgi seg…

Når vi oppdager denne sannheten, kan det føles overveldende. Det kan nesten virke skremmende på det lille egoet vårt. Å innse at vår isolerte identitet bare er en midlertidig maske, krever et enormt eksistensielt mot.

For det er her den virkelige metamorfosen skjer: Det å tørre å gi slipp på alt, slutte å kjempe for å beholde kontrollen, og overgi livet sitt i ren tro til Skaperen og den universelle livskraften.

Det er det samme mysteriet vi finner i den biologiske puppen og i den åndelige oppstandelsen. Larven må akseptere å oppløses fullstendig for at sommerfuglen skal kunne folde ut vingene sine. Det er ikke en logisk beslutning du kan regne ut på en kalkulator; det er en ren handling av tillit. Du faller bakover og stoler på at det kosmiske havet holder deg oppe.

Din erfaring er sannheten

Du trenger ikke uendelige tallrekker for å forstå universet. De gangene du har følt en dyp flyt, en uforklarlig synkronisitet, eller en intens opplevelse av å være i ett med alt rundt deg, har du stått på den samme broen som Schrödinger og Yajnavalkya sto på.

Matematikken skaper ikke sannheten; den tegner bare kartet etterpå. Erfaringen din er gnisten. Stol på ditt eget tredje øye, våg å se forbi de stive systemene, og husk at du ikke bare er en liten, isolert brikke som ser på universet utenfra – du er helheten som smaker på seg selv.

Vi trenger ikke en doktrine eller system fordi vi er ett med skapelsen rundt oss. Det jeg fant tidlig var at jeg hadde en indre stemme som ikke akkurat bygde meg opp. Jeg handlet bevisst rundt akkurat det og tok tak i det når det dukket opp. Det var jo meningsløst, men det var mønstre man hadde lagt seg til. Samme om man får tanker om andre som ikke er bra. Takk tak i tankene og bli bevisst på dem og gi slipp på dem. Det er kanskje ikke gjort over natta, men jobb med det og det er nettopp slike ting som åpner opp bevisstheten. Man slutter å være bare et mønster på repeat og tar tak i livet. Man skal være som en rytter på en hest. Man skal ta styringen og ta inn ny lærdom. Man må være til stede i alt man gjør. Tenk på det. Vær tilstede uansett hva du gjør, ikke la det være ubevisste handlinger og tillærte mønstre. Bruk også hviledagen til å gå gjennom hva du har opplevd i uken, er det lærdom å finne i dine skritt? Er det noe som har gjentatt seg? Er det noe som er spesielt eller har du noen ville opplevelser? Du merker at ingenting er tilfeldig etterhvert. Og ting man opplever som mindre bra og tom ondt kan gi mening senere. Kanskje trenger du den innsikten du har fått på en dårlig måte for dagene videre, og kanskje er det lettere å huske også? Vær åpen for det.

Mange av de fremste i vitenskapen er inspirert av lærere fra Østen. Både Bohr og Einstein og mange, mange flere. Tesla også. Og det er liksom her vitenskapen møter de gamle religionene. La det bli lys! Det må være en bevissthet bak fant de ut, og det er det vi snakker om. Vi er av den uendelige bevisstheten alle sammen, men vi har latt oss tro at vi er separert og vi har latt oss manipulere bort fra enhet. Einstein skal i følge ryktene ha hatt en bok av Blavatsky som var meget slitt og åpnet mange ganger, men vi må se nærmere på HP Blavatsky lenger nede. Hun er ikke et godt eksempel siden hun representerer system og doktrine, og det ville vi ikke ha. Hun er en del av det vi vil ha bort med denne artikkelen, for hun er også av den agendaen som ønsker å styre oss vanlige folk. Vi lærer gjennom våre egne veier. Det er det vi må gjøre.


🧠 Liten ordbok for teksten videre:

  • Ontologi: Læren om hva som faktisk eksisterer (hva virkeligheten dypest sett er laget av).
  • Epistemisk / Epistemologi: Læren om kunnskap (hvordan vi vet hva som er sant, og grensene for hva det rasjonelle sinnet kan forstå).
  • Metafysisk: Det som ligger utenfor det vi kan ta og føle på med de fysiske sansene (for eksempel selve bevisstheten).
  • Apofatisk: Å beskrive det absolutte ved å forklare hva det ikke er, fordi vanlige ord ikke strekker til (neti neti).
  • Eksoterisk: Den ytre, offentlige religionen som er forenklet for allmennheten (historier, regler og idoldyrking).
  • Esoterisk: Den skjulte, indre kjernen av psykologisk visdom som ligger gjemt bak de religiøse symbolene.
  • Polymath: Et universalgeni – en person med dyp kunnskap på tvers av helt ulike fagfelt (som Sir Francis Bacon).
  • Gematria: Et gammelt kodesystem der bokstaver og ord tildeles tallverdier for å skjule matematiske og geometriske meldinger i en tekst.

Det som bor på innsiden: Atman og Gudsriket

I den eldgamle indiske teksten Brihadaranyaka Upanishad etablerer vismannen Yajnavalkya en strengt non-dualistisk ontologi (et syn på at alt dypest sett er én felles bevissthet). Gjennom den epistemiske metoden neti neti («ikke dette, ikke det») plukker han menneskesinnet fra hverandre. Han argumenterer for at siden du kan observere tankene dine, følelsene dine og din egen kropp som ytre objekter, så kan ingenting av dette være ditt sanne, uforanderlige jeg. Du er ikke skyene som driver forbi; du er den åpne himmelen skyene beveger seg i. Han definerte dette formløse bevissthetsrommet som Atman (det sanne Selvet).

Dette metafysiske fundamentet speiles direkte i den innerste kjernen av Jesu forkynnelse, slik det blant annet artikuleres i Lukas-evangeliet:

«20 En gang spurte fariseerne Jesus når Guds rike skulle komme. Han svarte: «Guds rike kommer ikke på en slik måte at en kan se det med øynene. 21 Ingen vil kunne si: ‘Se her er det’ eller: ‘Der er det.’ For Guds rike er midt iblant dere.»»
Lukas-evangeliet (17:20-21)

Begge tenkere bruker en apofatisk tilnærming: De flytter det religiøse tyngdepunktet helt bort fra eksterne tempelbygninger, offerritualer og regler, over til en umiddelbar, indre opplevelse. Sannheten skal ikke finnes «der ute», men gjenkjennes som det levende rommet på innsiden av ditt eget sinn.

https://www.wisdomlib.org/hinduism/book/the-brihadaranyaka-upanishad


Nedtellingen til Én: Å rydde opp i gudekaoset

For en vestlig leser kan østlig filosofi og hinduisme ofte fremstå som et kaotisk og absurd teater. Forestillingen om at man må forholde seg til millioner av fargerike gudeidoler, gjør at mange avfeier tradisjonen som primitiv overtro. Men dette er en fundamental misforståelse. Idoldyrkingen er massenes overfladiske ytre form, mens den egentlige kunnskapen er strengt monistisk (at alt dypest sett er én udelelig substans).

Dette ble demonstrert med krystallklar logikk og tørr humor under en berømt debatt mellom Yajnavalkya og den lærde Sakalya (Brihadaranyaka Upanishad 3.9.1):

  • Sakalya utfordret vismannen med et direkte spørsmål: «Hvor mange guder finnes det egentlig, Yajnavalkya?»
  • Yajnavalkya svarte først i tråd med datidens ytre religiøse hymner: «3306 guder.»
  • Sakalya var ikke fornøyd og presset ham: «Ja, men hvor mange guder finnes det egentlig?»
  • Yajnavalkya begynte da en systematisk nedtelling for å skrelle bort sinnets illusjoner: «33
  • «Ja, men hvor mange egentlig?» spurte Sakalya igjen.
  • «6
  • «Hvor mange egentlig?»
  • «3
  • «Hvor mange egentlig?»
  • «2
  • «Hvor mange egentlig?»
  • «En og en halv
  • Til slutt spurte en frustrert Sakalya: «Ja, men hvor mange guder finnes det helt nøyaktig, Yajnavalkya?»
  • Da leverte vismannen det endelige svaret: «Én

Da han ble bedt om å forklare denne voldsomme reduksjonen, forklarte Yajnavalkya at de 3306 og de 33 gudene overhodet ikke er eksterne vesener. De er bare mahimā – kosmiske attributter, naturkrefter, sanser og prosesser i menneskekroppen og universet (som ild, vind, sol, måne, pusten vår og sinnet). Den «ene og halve guden» refererte til selve livskraften (Prana) som får alt til å vokse. Den ene guden er Brahman – den udelelige, formløse bevisstheten.

Yajnavalkya beviste dermed at hele det tilsynelatende gudekaoset bare er merkelapper. Det finnes ingen hærskare av guder på utsiden av deg. Det finnes bare én enkelt, udødelig livskraft som opplever seg selv gjennom milliarder av forskjellige biologiske former. Ved å ta i bruk denne nedtellingen, inviterer han oss til å ignorere religionens ytre idoler og fargerike sirkus, og i stedet rette blikket mot det ene, felles bevissthetsrommet som vi alle deler.


Visdommen om saltet: Bevisstheten som er oppløst i alt

Er det ikke mange likheter mellom Jesu og Yajnavalyas visdom?

Når ettertiden har prøvd å tvinge oss til å tilbe konkrete, ytre idoler eller historiske personer på en pidestall, advarte vismennene oss gjennom saltet. Yajnavalkya forklarte sin kone Maitreyi at det universelle Selvet (Atman) er usynlig for det ytre øyet, men likevel fullstendig oppløst i alt som eksisterer:

«Som en klump med salt som kastes i vannet løser seg opp i det, slik at man ikke lenger kan ta den ut, men uansett hvor man smaker på vannet er det salt – slik er sannelig dette store, uendelige, grenseløse Selvet, en ren masse av bevissthet.»
Brihadaranyaka Upanishad (2.4.12)

Du kan ikke se saltet som et separat objekt i glasset, men det gjennombygger hver eneste vanndråpe. På nøyaktig samme måte er bevisstheten fullstendig integrert og oppløst i hvert eneste atom, hver eneste tanke og hvert eneste levende vesen i universet. Det guddommelige er ikke en person der ute; det er selve smaken av din egen eksistens akkurat nå.

Jesus brukte nøyaktig det samme bildet i Bergprekenen da han henvendte seg direkte til allmennheten:

«Dere er jordens salt! Men hvis saltet mister sin kraft, hva skal det da saltes med? Det duger ikke lenger til noe…»
Matteusevangeliet (5,13)

Jesus plasserte ikke det guddommelige på et utilgjengelig, lukket sted; han slo fast at den kosmiske kraften allerede er oppløst i oss. Men han kom også med en advarsel om at saltet kan miste sin kraft. Kjemisk sett kan ikke rent salt miste sin saltholdighet, men i antikken var saltet ofte urent og utblandet med gips og mineraler. Hvis det ble utsatt for fuktighet, ble selve saltet vasket ut, og det sto bare igjen en verdiløs, hvit masse som så ut som salt, men som manglet smaken.

Dette er den perfekte beskrivelsen av mennesket under den kollektive hypnosen: Vårt sanne indre selv kan ikke ødelegges, men gjennom et konstant ytre teater av frykt, gjeld og kunstige illusjoner, klarer maktapparatet å «vaske ut» vår indre bevissthet. Vi fylles med bekymringer og ytre merkelapper til vi glemmer vår egen kraft og blir stående igjen som tomme, smakløse skjell. Friheten handler om å gjenkjenne at du er saltet – du er det som gir verden smak. Du er hovedpersonen i din verden.

The Philosophy of Yajnavalkya: Vedic Sage and Visionary Thinker


Verden som en kosmisk lek: Å gjennomskue rollen din

For å forstå hvorfor vi så lett lar oss fange av samfunnets ytre bekymringer, må vi forstå konseptet Lila – den kosmiske leken. I motsetning til vestlig, eksoterisk religion, som ofte fremstiller skaperverket som et tungt, syndig drama preget av skyld, straff og frykt for dommedag, beskriver østlig filosofi universet som en guddommelig lek.

Den formløse, uendelige bevisstheten ønsket å oppleve seg selv. Men for å kunne leke, må man ha motpartier og kontraster. Bevisstheten projiserte derfor universet ut av seg selv, og lot som om den var adskilt i milliarder av forskjellige biologiske former: en stein, et tre, en popstjerne, en konge, en tigger – og deg.

Dette er det ultimate kosmiske skuespillet. Vi er som skuespillere som har gått så intenst og dypt inn i rollene våre at vi har glemt hvem vi egentlig er bak masken. Vi begynner å gråte, frykte og lide på ekte over teaterstykkets tragedier, fordi vi tror at den karakteren vi spiller på scenen, er alt vi er.

Makteliten har i århundrer forstått denne mekanismen. De har kapret det kollektive skuespillet og rigget kulissene med planlagte kriser, kunstige helter og økonomisk mangel for å tvinge deg inn i en permanent rolle som et hjelpeløst, skremt og underdanig offer. Men i det øyeblikket du gjennomskuer at hele verden dypest sett er Lila, mister elitens magi og fryktpropaganda sin makt over din psyke. Du slutter å ta skremslene og de kunstige idolene på dødelig alvor. Du innser at du ikke bare er den sårbygde karakteren i filmen – du er den uforanderlige dramatikeren og observatøren som sitter trygt i kinosalen og ser på skjermen.


Det egyptiske mørket: Kapringen av lyset og den skjulte Kabbalah

Mens Yajnavalkya og Jesus forkynte en enkel, universell og frigjørende sannhet som var tilgjelig for alle, fantes det et annet spor i religionshistorien. I det gamle Egypt satt presteskapet på de nøyaktig samme dype, metafysiske naturlovene – forståelsen av at alt dypest sett er bevissthet og energi – men de valgte en radikalt ulik og kynisk strategi: De holdt kunnskapen strengt hemmelig for å bevare sin egen makt.

Det egyptiske presteskapet forsto at et menneske som kjenner sin egen guddommelige natur, ikke kan kontrolleres. Derfor ble massene i stedet fôret med et eksoterisk ytre teater av dyreguder, komplekse offerritualer og en lammende frykt for undergangen og etterlivet. Slik ble folket holdt underdanige, mens eliten i skjul styrte imperiet ved hjelp av den skjulte vitenskapen.

Dette skarpe skillet mellom den indre lærdommen (det esoteriske) og den overfladiske religionen for massene (det eksoteriske) ble senere raffinert og systematisert gjennom den hemmelige jødiske Kabbalah. Gjennom intrikate tallsystemer, bokstavkoder og det mystiske Livets Tre (Sefirot) forsto eliten hvordan det menneskelige sinnet og den fysiske materien kunne manipuleres fra skyggene. Den opprinnelige visdommen, som var ment å frigjøre sjelen fra egoets hypnose, ble korrumpert. Verktøyet ble snudd på hodet og brukt som et instrument for politisk innflytelse, psykologisk krigføring og akkumulering av jordisk herredømme.

Jeg kan forstå kabbalister og hvordan de tolker Bibelen, eller iallfall språket og symbolikken de bruker. Det har jeg lært gjennom meg selv og at jeg har gitt slipp og vært åpen. For meg har det tatt mange år, men det kommer når jeg er klar for det. Å motta kunnskap om man ikke er klar er bortkastet og lager kanskje bare krøll. Så jeg snakker om det første laget i Kabbalah. Det som handler om språket og tolkningen av bibelen. Jeg driver ikke med magi og manifestering. Da er det isåfall ikke dyp lærdom, men at man må ha en alternativ agenda, for de bruker det for alt det er verdt. De manifesterer i hytt og gevær. Jeg bestemmer over mitt liv og jeg legger det så godt som mulig i Guds vilje og det som er best for oss alle, uansett om det har negativ konsekvens for meg på kort sikt. Det er der troen kommer inn. At man virkelig tror på at det vil bli godt i enden, og det viktige er oss. Ja, man må gi slipp og falle bakover noen ganger, men man vil alltid bli tatt imot.


Skyggebokserne i renessansen: Det kollektive Shakespeare-prosjektet

Tråden av esoterisk hemmelighold ruller uforstyrret videre fra de antikke mysterieskolene og eksploderer inn i det engelske hoffet under renessansen. Den offisielle historien lærer oss at William Shakespeare fra Stratford-upon-Avon var et enslig, fattig kunstnerisk geni som dukket opp fra intet. Fakta viser imidlertid en helt annen, gjennomregissert virkelighet. Verdens mest feirede forfatter etterlot seg ikke et eneste personlig brev, ikke et notat, og ikke en eneste linje med originalt manuskript skrevet i sin egen hånd. Hans testament avslører at han ikke en gang eide en bok. Dette kommer frem i videoene jeg har valgt for artikkelen. Poenget er å vise den skjulte agendaen gjennom historien. Det er ikke bare i vår tid at hverdagen til allmuen kommer gjennom omfattende og langvarig planlegging fra eliten. Epstein-eliten som vi kaller dem i dag. Det går en rød tråd gjennom hele historien, og det er de som hevder å ha eierett og påstår de har fått det på guddommelig vis. Det er på tide å gi dem en vekker.

I stedet for et enkeltmenneske, viser moderne kryptografi og historisk forskning at «William Shakespeare» var et pseudonym for et hemmelig kollektiv av rosenkreuzere, spioner og høyopplyste renessanse-polymather (multigenier). Som forskeren og matematikeren Robert Edward Grant belyser i serien Code X på Gaia, samarbeidet datidens skarpeste hjerner i skjul under dette felles navnet. Gruppen bestod blant annet av dronning Elisabeth Is personlige astrolog og matematiker John Dee (som signerte sine hemmelige brev til dronningen med koden 007), filosofen og statsmannen Sir Francis Bacon, dramatikeren Christopher Marlowe, og Edward de Vere, den 17. jarl av Oxford – sistnevnte regnes som den primære litterære og opplevelsesmessige drivkraften bak teaterstykkene.

Hvorfor opererte de under et felles dekke? Først og fremst for å beskytte sine egne liv i en ekstremt høyspent og voldelig politisk tid under dronning Elisabeth I og King James I. Deres løsning ble å skape det ultimate systemet for kontrollert opposisjon via kulturen. Gjennom skuespillene ga de folket dramatikk som tilsynelatende kritiserte hoffet, men som underbevisst hypnotiserte publikum til å akseptere det kongelige hierarkiet som en naturlig kosmos-orden. Veldig dramatisk og spennende! En perfekt måte å manipulere og lede folk på.

Navnet Shakespeare er i seg selv en kabbalistisk ledetråd. Ved å oversette lyden av navnet til hebraiske rotord, betyr ordet «Shake» (Sh-K-H) «å søke», mens «Spear» (S-P-R) er den språklige roten til ordet «Cipher» (kode) og betyr «en bok eller et nummersystem». Navnet kan derfor ordrett oversettes til: «Søk etter en kodebok».

I sonett 121 plasserte forfatterne den mest eksplosive ledetråden av dem alle, da de siterte det hellige navnet som Gud ga til Moses på Sinai-fjellet: «No, I am that I am». De prøvde å fortelle de innviede at kilden ikke er en ytre konge, men den indre bevisstheten.

Kryptologen Alan W. Green har gjennom 19 år med forskning påvist nøyaktig hvordan denne gruppen låste fast sin kunnskap. På forsiden av Shakespeares sonetter fra 1609 finner man to tomme, horisontale linjer. Dette grafiske avviket fungerer som en koordinat-akse. Ved å koble tegnsettingen, punktene og hellingen på bokstavene på denne forsiden (Thales’ teorem), oppdager man et feilfritt geometrisk mønster bestående av rettvinklede trekanter.

Dette kodesystemet skjuler 12 fundamentale matematiske konstanter, hvorav fem ikke en gang var oppdaget av datidens offisielle vitenskap. Ved å dekode linjene og det overdimensjonerte punktet g på forsiden, avdekkes de eksakte geografiske koordinatene (lengde- og breddegrad) til Den store pyramiden i Giza. Brorskapet forsto at pyramiden på Giza-platået ikke var en grav, men en stående struktur av kosmiske proporsjoner, designet for å overleve katastrofer. Pyramiden bygger inn over 80 kosmiske konstanter – inkludert lyshastigheten, over 300 år før Albert Einstein og Niels Bohr – Når det snakkes om en sammenheng mellom pyramiden i Giza, Einstein og lyshastigheten, handler det om Alan Greens teorier om skjulte koder. Det er ikke slik at Einstein eller Bohr oppdaget dette tallet, men Greens poeng er at oldtidens byggere satt på en kunnskap som forutså den moderne fysikken. Teorien hans viser til at pyramidens nordlige breddegrad (29,9792458° N) matcher sifrene i lysets hastighet (299 792 458 m/s). Uavhengig av om dette er en ren matematisk tilfeldighet eller ikke, så er argumentet at dette tallet var plassert der tusenvis av år før moderne vitenskap i det hele tatt hadde teknologi til å måle lyset nøyaktig. Vi må balansere det, som vi snakket om tidligere. Mulig at jeg tok feil, men det må forstås slik uansett. Helt nøyaktig er det ikke. Det er hva det er. Sonetten var god. Se i videoen under.

Her hjemme har den norske organisten og kodeknekkeren Petter Amundsen tatt denne nøyaktige tråden ut i vår fysiske virkelighet, og dokumentert den i sin verdenskjente dokumentar Sweet Swan of Avon. Dessverre har NRK fjernet den, men det ligger oppdelt som 4 episoder på Vimeo. Av en eller annen grunn så er den aldersbegrenset så da er det ikke noen vits i å legge de ut her, men det er 4 linker til Vimeo under. Antar det handler om at opplasteren får flere klikk og visninger om den ligger sentralt. Kan også ha med rettigheter å gjøre. Amundsen selv vil at det skal nå ut og synes det er leit at den er fjernet fra NRK, men amerikanerne har laget en skattejakt av det så…

Gjennom et nitidig detektivarbeid i Shakespeares First Folio (1623) og på Shakespeares gravstein, har Amundsen avslørt intrikate, matematiske kodesystemer. Han dokumenterer hvordan bevisste «trykkfeil», merkelige sidetall og tekstplasseringer i realiteten er rosenkreuzer- og proto-frimureriske signaturer basert på hellig geometri og kabbalistiske tallsystemer. Amundsen viser blant annet hvordan åpningsstykket The Tempest (Stormen) skjuler et presist astronomisk stjernekart som tegner stjernebildet Svanen (Cygnus) – rosenkorsernes fremste symbol – direkte over landskapet i Stratford. Det er denne skjulte, esoteriske astronomien som gir opphav til tittelen «Sweet Swan of Avon». Stratford betyr også et krysningspunkt, altså en bro over elven. Det er rart, men jeg legger merke til slike ting og synes det er fascinerende med navn. Balfour er også et krysningspunkt. Jeg tenker solkors eller ankh. Ford er kors eller kryss. Stedet der elven er smal eller grunn, slik at man lettest kan krysse den. Sidesprang, men Balfour-erklæringen gjorde det lett å krysse Jordan og inn i Jerusalem, ikke sant? Er det ikke fascinerende?

Det andre med Amundsens oppdagelser er altså at dette kodesystemet ikke bare var litterært; det fungerte som et reelt, fysisk skattekart. Ved å koble de geometriske linjene fra tekstene med faktiske geografiske koordinater, viser han hvordan brorskapet planla å smugle oldtidens mest dyrebare hemmeligheter og de originale manuskriptene ut av det krigsherjede Europa. Kartet leder helt over Atlanterhavet til den mystiske øya Oak Island i Canada, der skattene ble gravd ned for å bane vei for Francis Bacons store og hemmelige plan: Etableringen av The New Atlantis – det vi i dag kjenner som USA.

Dette bekrefter det dype kaninhullet: «Shakespeare» var aldri et tilfeldig, fattig kunstnerisk geni. Det var et gigantisk, tungt finansiert og tverrnasjonalt prosjekt orkestrert av et hemmelig brorskap for å forme sivilisasjonens kollektive bevissthet. De skapte disse opphøyde idolene for at vi skulle se opp på dem, mens de i skjul rigget kulissene for den verden vi lever i i dag.

Disse kryptologene har sine teorier og ser sammenhenger. Man må ta det for hva det er. Ikke alt er nøyaktig bestandig. Du balanserer det selv og jeg stoler fullt og helt på at andre klarer å vurdere selv, om ikke i dag så kommer det etterhvert. Vi må la det synke inn. Jeg ser iallfall stjernene i Svanen som en genial måte å seile etter. Kanskje er det viktigst? Kanskje er det også en foundation stone, som disse brødrene er så opptatte av? En grav og en trekant er typisk Hiram-symbolikk iallfall. Men så har de jo funnet spor også da…?


Her er Petter Amundsens originale dokumentarer:


Det Nye Atlantis og King James-bibelens skjulte koder

Når vi følger de geometriske linjene over Atlanterhavet til Canada og USA, lander vi midt i etableringen av det esoteriske verdensimperiet. Som dokumentaren Francis Bacon: The Mastermind Behind America fra kanalen The Wisdom Tradition avslører, er det en utbredt misforståelse at Amerika utelukkende ble grunnlagt som en fri, kristen nasjon. Det har helt siden 1600-tallet eksistert to parallelle krefter på det amerikanske kontinentet: Den åpne, folkelige kristendommen, og den skjulte, okkulte agendaen orkestrert av de hemmelige selskapene som Sir Francis Bacon sendte over havet.

Bacon, som var øverste leder for Rosenkorsordenen, formaliserte oldtidens egyptiske mysterielære inn i det vi i dag kjenner som det internasjonale frimureriet. Han forvandlet de gamle, lokale murerlaugene til et globalt, skjult brorskap. Dette nettverket lå fiks ferdig i de amerikanske koloniene, og da tiden var inne for å riste løs det nye kontinentet fra den gamle verdens monarker, ble frimurerlosjene aktivert som det primære verktøyet for å iverksette revolusjonen, med det strengt regisserte Boston Tea Party som det første startskuddet.

Mannen som styrte dette arbeidet på den amerikanske østkysten, var Benjamin Franklin. Okkultisten Manly P. Hall dokumenterer at Franklin var blant de ytterst få innviede som bar på Bacons fulle blåkopi for sivilisasjonen. Franklin fungerte som en esoterisk diplomat mellom de ulike losjene i England, Amerika og Frankrike. Da han ble sendt til Paris, trådte han inn som stormester for den mektige frimurerlosjen Les Neuf Sœurs (De ni søstre). Det var i mørket av denne spesifikke losjen at Den franske revolusjonen (1789) ble planlagt. Franklin orkestrerte dermed to enorme revolusjoner på hver sin side av Atlanterhavet for å knuse monarkenes og kirkens maktmonopol, og tvinge frem det sekulære og rasjonelle tankesettet som eliten trengte for å bygge sin nye verden.

Det mest sofistikerte verktøyet i denne globale omstruktureringen var imidlertid King James Bible (KJV) fra 1611. Sir Francis Bacon fungerte som den endelige redaktøren og den språklige og kryptografiske arkitekten for denne oversettelsen. Eliten brukte tekstene til å sementere konseptet om The Divine Right of Kings – kongenes guddommelige rett til å herske – men under overflaten la de inn et kabbalistisk tallsystem.

Bacon la sin numeriske signatur direkte inn i tekstens struktur. Et av de mest kjente eksemplene finner vi i Salme 46 (Psalm 46) i den originale KJV-utgaven: Teller man 46 ord fra begynnelsen, finner man ordet «SHAKE». Teller man 46 ord bakover fra slutten (hvis man ser bort fra det hebraiske ordet Selah), finner man ordet «SPEAR». Dette ble kodet inn i året 1611 – da pseudonymet «Shakespeare» var nøyaktig 46 år gammel.

Shaker of Spears – Pallas Athena (Minerva):

Athena hadde et spyd som som var en stråle fra solen. Hun ristet det for å skremme bort uvitenhetens slange. Hele jorden skalv i redsel. Knights of the helmet og disse gudenes hjelm mener kodeknekkerne viser til usynlige menn og brorskap som skriver under pseudonym for å opplyse massene.

Men kodene stikker langt dypere, og involverer historiens kanskje mest omtalte tall: 666. I esoterisk tallmagi (gematria) og bibelsk kontekst er ikke 666 et mystisk monster, men symbolet på et totalt, sentralisert jordisk kontrollsystem – et system for absolutt finansiell og politisk makt. Johannes’ åpenbaring slår fast at ingen kan kjøpe eller selge uten dette tallet, og oppfordrer de vise til å telle. Bacon plasserte denne kodede linken til pengesystemet (Mammon) ved å sørge for at tallet 666 i KJV også brukes for å beskrive kong Salomons årlige gullskatt på nøyaktig 666 talenter (1. Kong 10,14). 666 er altså den dyriske bevisstheten verden befinner seg i. At eliten skaper en verden der vi holdes unna det som Yajnavalkya kaller Atman. Og det er den larveverdenen vi må gi slipp på. Vi er ett. Vi må gi slipp på det som holder oss nede. Denne esoteriske kunnskapen har eliten bevisst brukt og lagt opp til at vi selv velger dyrets bevissthet. Manipulerer ungdom til å tro at man oppnår noe i en krig. Gjør foreldrene stolt. Representerer landet og har tjent landet. Typisk amerikansk fjas.

Kodingen ble flettet inn helt fra begynnelsen av boken. I den originale 1611-utgaven av 1. Mosebok (Genesis) er det 66. ordet «diuided» (delt). Ved å telle bokstavene og kalkulere ordets gematria-verdi basert på Bacons unike bi-litterære chiffer (en kode skjult i skrifttyper og kursiver), kollapser tallene matematisk inn i nøyaktig 666. Brorskapet kodet ordet «delt» med dette tallet for å vise de innviede at egoets verden – verdenen av adskillelse, splittelse og fraksjoner – er det ultimate verktøyet for å holde mennesket fengslet. [1]

Bacon og hans brorskap (hvis navn Bacon bærer tallet 33) plasserte disse kodene side om side for å vise at de kontrollerer begge polene i det jordiske skuespillet. I KJV-strukturen er summen av alle tall fra 1 til 36 nøyaktig 666. På linje 36 fra slutten av Bibelen, finner man nøyaktig 147 bokstaver, som i Bacons kryptografi bekrefter ordene for Jesus og Sannhet. De har kodet sannheten og det universelle lyset (Jesus), men de har samtidig rigget systemet som forvalter mørket og kontrollen (666). De har ført oss bak lyset ved å eie begge sider av historien, mens vanlige folk leser tekstene overfladisk uten å ane at de blir programmert av kosmiske tall.

Du har kanskje også sett denne om KJV 1611? Jeg har sjekket den og det dreier seg bare om en Concord-utgave og ikke om KJV 1611 egentlig, og det er en del som må konstrueres for å få det på plass. Men det viser oss kanskje at enkelte ganger så finner man det man leter etter, eller gjør man det? Jeg vet ikke. Kun en utgave som ble utgitt på 1950-tallet, men Elton-anomalyen brukes for alt det den er verdt. Kanskje er det noen som har lekt seg? Folk er desperate etter å vise sin gud i sin favorittbok, og igjen handler det om å se utenfor seg og lage idoler. Vi er jo en del av det hele. Er det ikke et mirakel at vi er her og opplever? At vi ikke er kloner og tenker likt, men har erfart liv som har gjort oss til forskjellige individ, selv om vi er av det samme? Jeg synes det er genialt. Når det gjelder frimurer-gjengen så hr jeg sett flere ganger at de ønsker at tall skal gå opp fordi de har sine teorier om geometri og tall, men de er ofte ikke nøyaktige, og da kan de peke på at de bare ikke vet ennå, men at teorien deres er riktig. Men derfor vil også agendaen om et verdensdiktatur også ryke på ræva. Felleskapet vil alltid slå tilbake og sette på plass individ som har satt seg altfor høyt. Men i det store og hele så driver også den selviske dumskapen oss fremover. Til slutt blir nok bare nok.


Relevante dokumentarer: Jeg valgte å legge dem direkte i artikkelen, opprinnelig ville jeg ikke la dem ta bort fokus. Det er en del kaninhull rundt dette, men hovedfokus i artikkelen er veien ut av elitens manipulering og de overfladiske religionene og tolkningene og til å øke egen bevissthet og ut av separasjonen fra det de kaller Atman. Å bli ett med alt, men allikevel være et helt unikt individ. Denne reisen gjør at vi blir helt unike individ. Vi trenger separasjon for ikke å være like kloner. Og å øke bevisstheten er som å få tilbake hukommelsen.

Den frygiske luen (på engelsk Phrygian cap eller Liberty cap, og på fransk bonnet rouge) er det ultimate symbolet på frihet og revolusjon i både Frankrike og USA

For å forstå dybden i dette tverrnasjonale kodesystemet, må vi trenge forbi de rent matematiske koordinatene og inn i brorskapets hemmelige, kabbalistiske teologi. De innviede i Bacons sirkel etterlot seg språklige og esoteriske rebuser som var fullstendig uforståelige for allmennheten, men krystallklare for de som kjente systemet.

Et av de mest intrikate eksemplene er det repeterende ordspillet: «Man må henge grisen for å få Bacon». I Shakespeares stykke The Merry Wives of Windsor finner vi den merkelige linjen: «Hang-hog is latten for Bacon». I mysterieskolenes alkymi er dette ikke en spøk, men en dyp formel. Grisen (the hog) representerer det rå, urene mennesket – massene og det uinnviede folket som lever i sansenes mørke. For at den universelle visdommen skal transformeres og stige frem som den opplyste strukturen – personifisert som Bacon – må det urene dyret symbolsk sett henges, ofres og dekonstrueres.

Men koden skjuler et langt mørkere, geopolitisk spill. I kabbalistisk tradisjon er grisen det ultimate symbolet på det urene og det forbudte. Ved å operere med grisen som en esoterisk kode, etablerte Bacon og hans sirkel en struktur rundt konseptet om en falsk messias, en falsk israelitt og en falsk Elia (Elijah). Sir Francis Bacon så nemlig ikke på seg selv som en vanlig statsmann; han anså seg selv som en reinkarnert Melkisedek – den mystiske, tidløse kongen og øverstepresten av Salem som omtales i Bibelen som en kosmisk arkitekt uten jordisk ætt. Bacon fungerte som en åndelig «døper» som i det skjulte skulle rydde vei for en ny verdensorden. Mens brorskapet forsynte allmennheten med en «falsk messias» i form av statlig religion, overfladiske bibeloversettelser og fabrikkerte genier for å holde massene nede, beholdt eliten den ekte Melkisedek-kunnskapen for seg selv. Messias er ofte en fred og ikke nødvendigvis en frelser. Når de snakker om messias så er det ofte en messiansk tid i fred. De snakker ofte om Solomon. Trump snakket om en fred som ikke hadde vært på 3000 år. Og fred er slik som Pax Romana og stoisk ro. Et stort rike som ligger i fred, men det kan allikevel ha stor ufred i ytterkantene. Man kan si at USA har hatt fred også, men de har ikke gjort annet enn å skape krig i andre land. Så et diktatur de kaller demokrati og som slavebinder en verden i fred er messiansk nok for dem. Det er den verdensorden de har søkt lenge. Bombe hele verden inn i «demokrati».

Den hengte grisen og Bacon gir også den dypere, okkulte betydningen bak stjernekartet som den norske kodeknekkeren Petter Amundsen fant kodet inn i tekstene. Tittelen på hans arbeid, Sweet Swan of Avon, refererer til stjernebildet Svanen (Cygnus). Men i den hemmelige mysterieskolen er svanen intet mindre enn den vingede slangen (the winged serpent). Ja, jeg tenkte det med en gang. En svane rett over en drage eller en slange, det er alkymi.

Dette er den ultimate esoteriske transformasjonen: Slangen representerer den rå, jordiske livskraften som ligger sovende i bunnen av materien – symbolisert som dragen i dypet. Gjennom okkult initiering og magiske ritualer reises denne energien opp gjennom de ulike gradene på Livets Tre. Når dragen transformeres, får slangen vinger og stiger opp på himmelhvelvingen som en ren, hvit svane.

Dette er fellen eliten spilte ut: De brukte denne enorme kunnskapen om menneskesinnets og universets energi til å heve seg selv opp som de «vingede slangene», mens de låste vanlige folk fast i rollen som den urene grisen som må styres, kontrolleres og ofres for deres store plan. De snudde den opprinnelige læren om at vi alle er like, og gjorde mystikken til et verktøy for å tråkke andre ned.


Myten om geniet: Hvordan eliten designer våre helter og superstjerner

For at dette tidsomspennende systemet av illusjoner skal fungere, må massene holdes i en konstant tilstand av opplevd utilstrekkelighet. Mens vanlige folk går på jobb, betaler skatt og lever i troen på tilfeldigheter, har de skjulte brorskapene perfeksjonert en psykologisk herskerteknikk: Fabrikkeringen av genier, enere og helter.

Dette er enn uttalt og kynisk strategi fra elitens egne rekker. Albert Pike (1809–1891), en av historiens mest innflytelsesrike frimurere av 33. grad, beskrev denne mekanismen med skremmende ærlighet i sitt esoteriske verk Morals and Dogma:

«Når folket trenger en helt, skal vi forsyne dem med en. Vi gir alltid offentligheten deres helter, til hver eneste fraksjon. Så fort folket hører denne personen si alle de rette tingene, gir de fra seg makten sin fordi de tenker ‘han snakker for meg’. Slik rasjonaliserer vi det, mens vi lener oss tilbake og styrer det hele på nytt […] De gir sin makt til våre autoriserte helter.»

Dette psykologiske undertrykkelsesapparatet utspiller seg i praksis mot enkeltmennesker i hverdagen vår akkurat nå. Jeg har selv fått kjenne systemets immunforsvar på kroppen. Da jeg ved en anledning formidlet at jeg satt med en dyp, umiddelbar forståelse av universelle mekanismer – kunnskap som tenkere som Niels Bohr og Albert Einstein ville funnet dypt interessant – ble jeg umiddelbart møtt med den klassiske, sosiale sanksjoneringen: «Hvordan våger du? Hvem tror du at du er, lille deg?» Det gjør ikke annet enn å inspirere meg til å skrive. Det er det altså. Man tenker bare nytt og legger det frem på en annen måte. Er det bedre å sitere en filosof fra India eller en Buddha? Ja, alt blir mer spiselig da. Det handler om bevissthet og hvordan forklare hvordan alt henger sammen. Men Bibelen snakker også om at Gud snakket verden inn i eksistens. Dette er jo noe alle kan filosofere over. Hvem er du og hva var du før du kom hit? Du observerer, men observerer du også etter livet her og før livet begynte? Jeg har opplevd mye spennende som gjør det enklere å gå i retning av det makteliten har gjort. Det er overnaturlige hendelser som har fått meg til å dykke dypere, men jeg erkjenner også at å leve er det å ikke dykke for dypt. Det er bare for å avsløre at slik kunnskap blir misbrukt for å slavebinde oss. Det er tid for å bryte ut av den illusjonen de har skapt, eller matrix som det populært blir kalt. Så vi kan leve slik som vi vil.

Menneskene rundt oss har blitt programmert til å tro at omverdenens sannheter er en hellig, ugjennomtrengelig vitenskap som er forbeholdt en utvalgt elite av godkjente genier. Systemet har bevisst gjort disse historiske skikkelsene «unevnelige» og opphøyde for at vanlige folk skal avfeie sin egen indre visdom som verdiløs. Når noen bryter ut av rekkene, nekter å være små, og peker direkte på kilden, aktiveres samfunnets kollektive programmering for å trykke vedkommende ned igjen. Det er den ultimate herskerteknikken: Å få fangene til å vokte sitt eget fengsel.

Denne programmeringen og heltedyrkingen stikker så dypt at den bevisst blir introdusert for oss allerede i barndommen gjennom våre mest kjente folkeeventyr. Ved første øyekast fremstår eventyrene som uskyldige fortellinger om moral og rettferdighet, men under overflaten fungerer de som et tidlig verktøy for å hylle og legitimere monarkiet. Fortellingene gir ofte et skinn av sosial mobilitet – som når Askeladden vinner prinsessen og det halve kongeriket. Men den underbevisste programmeringen som plantes i barnesinnet, er klar: Det ultimate målet med tilværelsen, den høyeste formen for suksess, er å bli en del av den herskende eliten og kongefamilien. Kongen fremstilles som den evige, rettferdige farsfiguren og den øverste dommeren. Eventyrene lærer oss fra vuggen av å ha en blind, arvet tillit til at det eksisterende hierarkiet er en naturlig og guddommeligholdt orden.

Dette blir spesielt tydelig når vi undersøker en av folkediktningens mest seiglivede arketyper: Myten om den jomfruelige prinsessen som holdes fanget i tårnet, best kjent gjennom karakterer som Jomfru Marian (Marion) eller Rapunsel. I det elisabethanske England ble denne uskyldige eventyr-arketypen aktivt kapret og brukt som et storstilt politisk propagandaverktøy. Før dronning Elisabeth I kom til makten, ble hun i realiteten holdt fanget i tårnet Tower of London av sin voldelige og katolske halvsøster Bloody Mary. Da Elisabeth senere slapp ut og besteg tronen, brukte Francis Bacon, John Dee og deres esoteriske sirkel denne hendelsen til å skape en nasjonal kult rundt henne som «The Virgin Queen» (Jomfrudronningen). Ved å iverksette et bevisst ordspill og en parallell mellom historiens Elisabeth og folkeeventyrenes Jomfru Marian i tårnet, forvandlet de en vanlig, politisk monark til en hellig, mytologisk skikkelse i folkets underbevissthet. Folket ble programmert til å projisere sin egen indre, åndelige lengsel etter renhet over på dronningen på tronen. Slik ble ekte åndelig innsikt effektivt avledet og fanget i statlig idoldyrking.

Når vi blir voksne, flyttes denne mekanismen over på de profesjonelle teaterscenene. Det er ingen tilfeldighet at Shakespeares skuespill – skrevet under Francis Bacons og Edward de Veres regi – gjør nøyaktig det samme. Selv om Shakespeare-stykkene tilsynelatende kritiserer hoffet og kongene, gjør de noe langt mer subtilt: De fremstiller adelen og de kongelige som tragiske, opphøyde og nesten guddommelige skikkelser. Folket ble hypnotisert til å sympatisere med sine herskere, akkurat slik de ble gjennom eventyrene og myten om tårnet.

Hvor ekstrem denne programmeringen er, ser vi i New Age-bevegelsens religiøse heltedyrking. Et slående eksempel finnes i New Age-lederen Elizabeth Clare Prophets foredrag om Francis Bacon. I stedet for å behandle Bacon som en historisk strateg, forvandler Prophet ham til en hellig, mytologisk guddom. Hun hevder at han i hemmelighet var Queen Elizabeths biologiske sønn, at han iscenesatte sin egen død i 1626, og at han i dag opererer som den udødelige, oppstegne mesteren Saint Germain.

Prophet trekker direkte paralleller mellom Bacons politiske fall og Jesu korsfestelse, og hevder at denne «magikeren» i dag fysisk kan tre inn i et rom for å bli berørt av sine følgere.

Dette er den absolutte sementeringen av Pikes herskerteknikk. Ved å gjøre en historisk strateg om til et kosmisk idol, oppnår man nøyaktig det eliten ønsker: Mennesket reduseres til en passiv tilskuer. I Prophets egne ord føler man seg som en «beggar» (tigger) i møte med dette overjordiske geniets enorme sinn. Visdommen som opprinnelig handlet om å finne det udelte lyset i sitt eget indre, vris om til en ytre, religiøs kult hvor du må underkaste deg et nytt idol.

I den digitale tidsalderen har denne heltefabrikken flyttet seg over på sosiale medier, og konseptet om kontrollert opposisjon har blitt fullstendig automatisert. Ved siden av Hollywood og de tradisjonelle musikkidolene, ser vi i dag en ny rase av superstjerner: YouTubere og influencere som tjener millioner på å fremstå som «uavhengige» stemmer.

Men i et system som styres av lukkede kildekoder, er ingenting tilfeldig. Det er elitens egne algoritmer som bevisst løfter disse profilene frem og plasserer dem på forsiden av folks skjermer. Ved å forsyne hver eneste fraksjon i samfunnet med en godkjent, millionærsponset YouTube-helt som sier «alle de rette tingene», blir folks motstandspotensial nøytralisert. Massene følger passive med på sine utvalgte skjerm-idoler, donerer sin oppmerksomhet og sine penger, og glemmer at den ekte sannheten ikke kan finnes i en algoritme. Disse digitale enerne skapes for å dominere landskapet, slik at vanlige folk skal fortsette å føle seg små og underlegne.

Yajnavalkyas Atman og Jesu Guds rike var aldri ment for en eksklusiv elite av superstjerner; det var en åpenbaring om at den universelle livskraften er likt fordelt i oss alle. Vi har alle det samme potensialet. Bohr, Einstein og Bacon oppfant ikke universets lover; de prøvde bare å sette ord på det bevissthetsfeltet som bor i oss alle. Du trenger ikke et godkjentstempel fra et akademisk hierarki eller en religiøs kult for å eie sannheten om din egen eksistens.


Den esoteriske splittelsen: Fra Teosofi til det mørke dypet med Crowley

Tråden av hemmelighold ruller uforstyrret videre fra de tidlige frimurernes dager, og kulminerer i det 19. århundrets store britiske okkultbølge. Her ser vi nøyaktig hvordan eliten strukturerte og tilpasset mystikken for det moderne samfunnet. To massive, parallelle systemer vokste frem fra den samme esoteriske kilden: Teosofisk Samfunn (stiftet av Helena Blavatsky i 1875) og det hemmelige brorskapet Hermetic Order of the Golden Dawn (stiftet i London i 1888).

Selv om begge bevegelsene drakk av den samme oldtidsvisdommen, hadde de to radikalt ulike funksjoner i elitens overordnede plan. Teosofien fungerte som den eksoteriske (ytre) folkeopplysningen; den var offentlig og krevde at medlemmene blindt skulle tro på et gigantisk, ferdigtygd kosmisk hierarki av skjulte mestere. Golden Dawn var derimot det strengt esoteriske (skjulte), private og initiatoriske nettverket for de utvalgte.

Inspirert av den franske okkultisten Éliphas Lévis teorier om at det finnes én felles universell vitenskap bak alle religioner, begynte grunnleggerne av Golden Dawn (William Westcott og Samuel Mathers) å kode om oldtidens mysterier. De tok jødisk Kabbalah, egyptisk magi og alkymi, og sementerte alt dette inn i et iet rigid, intellektuelt klassesystem. De la de hemmelige gradene direkte opp på Livets Tre (Sefirot). I de øverste, hemmelige gradene flettet de inn John Dee og Edward Kelleys urgamle, enokiske engelmagi – et verktøy som ikke lenger handlet om åndelig enhet, men om å manipulere de usynlige kreftene i kosmos.

Det var innenfor dette tekniske systemet at historiens mørkeste okkultist ble formet. I 1898 trådte en 24 år gammel Aleister Crowley inn i Golden Dawn. Crowley var eksepsjonelt intelligent, men besatt av sitt eget ego og et intenst begjær etter å heve seg over alle andre. Da han ble nektet opptak til ordenens indre kjerne i London på grunn av sin destruktive adferd, sprakk brorskapet i utmattende interne schismer og maktkamper.

Crowley tok den kabbalistiske og enokiske teknologien han hadde lært i Golden Dawn, kuttet alle bånd til ordenens opprinnelige, brede symbolikk, og dykket uforstyrret ned i det absolutte mørket. Etter en serie opplevelser i Cairo i 1904, hvor han hevdet å kanalisere en ikke-menneskelig intelligens kalt Aiwass, etablerte han sin egen mørke doktrine: Thelema og The Book of the Law.

Her ser vi det endelige sviket mot Yajnavalkya og Jesu opprinnelige lære om lyset og enheten. Der Jesus sa at vi skal elske hverandre fordi vi deler samme guddommelige kjerne, og Yajnavalkya lærte oss å slukke egoets begjær for å finne friheten, snudde Crowley alt på hodet med sin beryktede lov: «Do what thou wilt shall be the whole of the Law» (Gjør hva du vil skal være hele loven). Dette er den rene ego-guddommeliggjøringen. Kunnskapen ble ikke lenger brukt til å oppløse illusjonen om adskillelse, men til å herde egoet og tråkke andre ned.

Dette mørke sporet forsvant ikke med Crowleys død. Hans modifiserte versjon av Golden Dawns magiske system ble pumpet ut til millioner av mennesker gjennom det 20. århundrets popkultur, og la fundamentet for den moderne tids kaosmagi og Hollywood-okkultisme. Eliten lot bevisst dette mørke dypet boble opp til overflaten for å holde oss fanget i ego-jaget og det moralske kaoset de trenger for å rulle ut sin neste globale Agenda.


X. Pengeguden (Mammon): Det kunstige fengselet av mangel

Ved siden av heltedyrkelse og okkulte avledninger, er pengesystemet elitens mest effektive hverdagsverktøy for å holde menneskeheten borte fra Atman. I det globale systemet vi har blitt født inn i, er penger bevisst designet som en mangelvare. Fordi penger skapes ut av ingenting som gjeld, er det en matematisk umulighet at det noen gang vil være nok til alle. Systemet er rigget slik at noen alltid ha for lite for at tannhjulene skal fortsette å gå rundt.

Dette skaper en kollektiv, konstant tilstand av overlevelsesinstinkt. Når vanlige folk må bruke all sin våkne energi og 40–60 timer i uken på å jage etter penger for å dekke kunstig høye levekostnader, blir bevisstheten fullstendig kapret av den ytre, materielle verden. Sinnet låses fast i en evig, fryktbasert fortelling om fremtiden («Har jeg nok til neste regning?»). Dette er en bevisst og utspekulert esoterisk strategi: Et menneske som kjemper en daglig kamp for økonomisk overlevelse, har ikke det mentale overskuddet som kreves for at intellektets støy skal stilne, slik at man kan oppdage sitt indre gudsrike.

Dette var nøyaktig den fellen våre opprinnelige lærere advarte oss mot:

  • Yajnavalkya og arveoppgjøret: Da Yajnavalkya skulle forlate sitt materielle liv for å bli vandrende asket, ville han dele rikdommen og eiendelene sine mellom sine to koner. Hans spirituelt våkne kone, Maitreyi, stoppet ham med et fundamentalt spørsmål: «Hvis hele jorden med all dens rikdom var min, ville jeg da bli udødelig?» Yajnavalkya svarte ærlig nei. Rikdom kan gi materiell komfort, men aldri sjelens frihet. Maitreyi sa da de udødelige ordene: «Hva skal jeg med det som ikke gjør meg udødelig?» (Brihadaranyaka Upanishad 2.4.3). Hun gjennomskuet at penger og eiendeler er en illusjon som ikke kan kjøpe sann fred.
  • Jesus og Mammon: Jesus var like nådeløs i sin kritikk av pengenes åndelige fengsel. Han personifiserte rikdommen og kalte den Mammon, en åndelig kreft som kjemper om din oppmerksomhet. Han uttalte direkte: «Ingen kan tjene to herrer. […] Dere kan ikke tjene både Gud og Mammon» (Matt 6,24). Jesus spurte også retorisk: «Hva gagner det et menneske om det vinner hele verden, men taper sin sjel?» (Matt 16,26). Da en rik ung mann spurte Jesus hvordan han kunne finne det evige liv, var svaret å gi avkall på eiendelene og dele dem ut – ikke som et moralsk påbud, men som en nødvendig psykologisk frigjøring fra pengenes hypnose.

Makteliten har snudd dette fullstendig på hodet. Ved å bygge et globalt gjeldsimperium har de gjort Mammon til verdens ubestridte gud. De har fått oss til å tro at vår verdi måles i hva vi eier, og at vi må jage etter penger for å bli komplette. Sannheten er den motsatte: Du er allerede komplett. Atman, ditt sanne selv, eier alt fordi det er ett med alt. Ved å gjennomskue at elitens pengesystem er et kunstig spill designet for å stjele oppmerksomheten din, bryter du hypnosen. Du slutter å identifisere deg med din økonomiske status, og finner den uendelige rikdommen som ingen sentralbank kan devaluere.


XI. Frykt, sensur og den frankistiske eliten: Sannhetsmonopolet

For at makteliten skal opprettholde det intrikate teateret de har rigget rundt oss, er de helt avhengige av ett sentralt verktøy som samarbeider med pengesystemet: Konstant, eksistensiell frykt.

Dette er den diametrale motsetningen til hva våre dypeste lærere advarte oss mot. Både Yajnavalkya og Jesus hamret inn at frykt er en illusjon som kun oppstår når vi tror vi er adskilt fra helheten. Yajnavalkya uttalte som kjent at «det er kun når det finnes en annen, at frykt oppstår». Når du innser at du er ett med universets bevissthetsrom, finnes det ingenting utenfor deg selv som kan threatne deg. Frykten oppløses i enheten.

Makteliten forstår denne mekanismen utmerket godt. De vet at hvis menneskeheten våkner opp til denne indre tryggheten, mister de all kontroll. Derfor er deres viktigste agenda å holde oss så langt unna Atman som overhodet mulig, ved å tvinge bevisstheten vår ut av nuet og inn i panisk overlevelsesmodus. Under den globale helsekrisen for noen år siden så vi denne mekanismen utspille seg i sin mest ekstreme form. Herskerteknikken handlet ikke bare om å skape biologisk frykt, men om å innføre et totalt monopol på sannheten. Den sunne fornuften og den individuelle intuisjonen ble aktivt erklært ugyldig gjennom en massiv kansellerings- og sensurbølge.

Dette høyteknologiske kontrollsystemet blir fullstendig blottlagt hvis vi retter blikket mot selve episenteret for den globale maktstrukturen: FN-bygningen i New York. Gjemt på innsiden av dette internasjonale hovedkvarteret finner vi det beryktede FNs meditasjonsrom (The United Nations Meditation Room).

Seks tonn tungt, rektangulært blokk med jernmalm (iron ore) plassert midt på gulvet, belyst av en enkelt, krystallklar lysstråle ovenfra. For det utrente øyet fremstår det meningsløst, men i den esoteriske venstrehåndsveien er jernmalmen symbolet på den absolutte, tunge materien, egoets mørke og beistet som stiger opp av jorden. Det er det ultimate symbolet på 666-kontrollsystemet: Å tvinge menneskeheten til å tilbe materien og den ytre teknokratiske kontrollen, maskert som global fred og bærekraft. Blokken er altså dyret, grisen, oksen eller det hardtarbeidende mennesket. Strålen fra taket er alkymien som tar deg til neste steg. Det er et arbeid uten fysisk arbeid, uten hammer og meisel. Hammerskjold altså. Uten hammer. Rart det med navnene igjen. En blokk av jernmalm og han som lagde benkene het Carl Malmsteen. Carl eller Charles på engelsk betyr fri mann. Det er frimurer det, og dette er alkymien til frimurerne bokstavlig talt. Dette er veien til opplysning fra 666 til 777, det som ikke kan lages med passer og videre til 888 som er Jesus eller guddommelighet. Fresken ble lagd av Bo Beskow som faktisk også er navn på slikt sjøgress eller pil som er brukt i benkene, eller putene. Jeg vet ikke helt, men igjen er det noe symbolsk i okkult lære. Uten at jeg vet hvordan benkene ser ut så lurer jeg på om det kan være valknut-mønster med sjøgress/pil, som de brukte. Hvorfor navnene ofte gir ekstra betydning, vet ikke jeg, men egyptisk mystikk som de opererer under har med å la kroppen overtas av ånder utenfor. Så hvem vet? Kanskje de ikke gjør det selv heller, for du skal vite at intelligensen som fletter det hele sammen er rett og slett ufattelig. Det er ville greier man opplever og man kan bare trekke pusten og la seg fascinere. Fresken er delt i to deler med 36 figurer på hver side, om jeg forstår det riktig. Og hele denne alkymien går fra en stråle i taket og det symboliserer også høyre og venstre-håndens vei. Gjør man det for å løfte hele Guds Rike eller seg selv, på en måte. Mister man seg selv eller frigjør man seg selv? Vi snakker om dyp okkult og mørk egyptisk tradisjon altså. Du skal virkelig veies mot en fjær for å klare dette. 36 igjen. 1 – 36 har summen 666, om du legger sammen alle tallene. Det er 72 tilsammen. Antar det er 36 lyse og 36 mørke. 72 navn på Gud eller 72 måter å beskrive Gud på, slik som Yajnavalkya forklarte alle hinduistiske attributter og beskrivelser og nedtelling til egentlig én. Og her har vi igjen en skjult dybde på noe utenforstående ser på som rar kunst. Så kan de gi en forklaring og beskrivelse, men bak er det de samme tallene og mønstrene som går igjen i deres mysterie tradisjoner. De holder kunnskapen skjult og skaper kriser, krig og nød for vanlig folk. De som tror at alt er tilfeldig.

Hvem står bak utformingen og driften av dette rommet? Svaret leder oss rett tilbake til de skjulte brorskapene. Den offisielle klandreren og spirituelle forvalteren av FNs meditasjonsrom er Lucis Trust. Denne organisasjonen ble opprinnelig stiftet i 1922 av New Age-lederen Alice Bailey under sitt opprinnelige, sanne navn: Lucifer Publishing Company. På grunn av voldsom offentlig motstand endret de navnet til Lucis Trust, men deres esoteriske kjerne forble intakt.

Dette er en direkte forlengelse av Teosofisk Samfunn (Helena Blavatsky). Teosofene lærte i skjul at Lucifer er den sanne, lysbringende guden som skal gi menneskeheten ekstern kunnskap og teknologisk herredømme, mens Bibelens og Upanishadenes indre Gud bare er en hindring. Det er Teosofisk Samfunn og Lucis Trust som har skrevet de spirituelle retningslinjene for FN. De har designet den ytre «Agendaen» (det eksoteriske blendverket som vanlige folk tror på) for å maskere den mørke sentraliseringen av makt.

Trådene fra denne nihilistiske tankegangen finner vi også igjen i de messianske maktstrukturene i Midtøsten og USA. Historien viser at den esoteriske kunnskapen muterte inn i destruktive politiske og religiøse bevegelser gjennom skikkelser som Sabbatai Zevi (1626–1676) og Jacob Frank (1726–1791), som forfektet «frelse gjennom synd» og infiltrering av samfunnet for å skape kontrollert kaos. Når vi ser hvordan maktfigurer som Benjamin Netanyahu og Donald Trump navigerer, og ser trådene tilbake til den sosiopolitiske innflytelsen til Chabad-Lubavitch og arven etter rabbiner Menachem Mendel Schneerson, må vi våge å se det store bildet: De bruker frankismens og teosofiens metoder for å rigge et globalt kaos. Akkurat som i dagens «Epstein-sirkus» og de algoritme-styrte YouTube-stjernene, blir massene holdt i fraksjoner, mens det store, mørke beistet av global kontroll rolig installeres i kulissene.

Når du leser om Teosofisk samfunn og deres store helter så høres det fint ut. Det er ikke langt unna Jesus og Yajnavalkya på utsiden, men igjen er det et system for kontroll. Man frister med noen få utvalgte som kan bli store. Kjente vitenskapsfolk, kunstnere og viktige personer i samfunnet, men det er det samfunnet de vil ha. Noen få som klarer den umulige drømmen om kjendiseri og «lykke». En pyramide og hierarki av mestere og såkalte raser som har inkarnert og til slutt blitt opplyst. Det er bare tull. Vi stiger kjapt opp om vi kommer opp utenfor den manipulasjonen og ut av de falske illusjonene eliten har skapt.

For HP Blavatsky er også fra den samme eliten. Hun reiste rundt om i verden som få andre hadde mulighet til. Hun omfavnet indisk filosofi, som gjorde indere veldig stolte. Det var etter at indisk kultur var tråkket på av engelskmenn og latterliggjort. Så kommer Blavatsky og presenterer det som selve lyskilden til verden. Og teosofisk samfunn styrer overgangen og motstanden mot kolonimakten, og det er samme elite, bare en annen gren som hun kom fra. Hun blir tatt i å lyve. De hadde laget hemmelige rom og ganger for å lure tilhengere til å tro at de hadde guddommelige krefter og var i kontakt med ånder, eller whatever…

Hun påstod at hun hadde fått kunnskap gjennom en bok i østen som var av ukjent opprinnelse. Det var løgn. Hun vokste opp med et enormt privat bibliotek.

Her er et sammendrag av hennes bakgrunn:

Helena Petrovna Blavatsky

Helena Petrovna Blavatsky (1831–1891), grunnleggeren av den moderne teosofien, ble født inn i hjertet av det russiske imperiets aristokrati. Hennes familiære bakgrunn kombinerte europeisk adel, politisk makt og dyp intellektuell kapital. Dette ga henne en unik grobunn for de omfattende filosofiske og esoteriske verkene hun senere formulerte.

Den intellektuelle arven

  • Kvinnefrigjøring og litteratur: Hennes mor, Helena Andrejevna Hahn, var en av Russlands første profilerte feministiske forfattere. Hun eksponerte datteren tidlig for samfunnskritisk tenkning før sin tidlige død i 1842.
  • Vitenskapelig metodikk: Mormoren, prinsesse Jelena Pavlovna Dolgorukaja, var en anerkjent botaniker. Hun lærte Blavatsky systematisk observasjon og korresponderte med datidens ledende europeiske vitenskapsmenn.
  • Det esoteriske bibliotek: Under oppveksten hos morfaren, guvernør Andrej de Fadejev, fikk Blavatsky fri tilgang til et enormt privat bibliotek. Her fordypet hun seg i antikk filosofi, alkymi, hermetisme og gnostiske skrifter allerede i tenårene.

Politisk og historisk forankring

  • Rurik-dynastiet: Gjennom morsslekten (Dolgorukov) spores anene direkte tilbake til Rurik, grunnleggeren av det russiske riket. Denne dype forankringen i europeisk historie ga henne en naturlig autoritet i møte med datidens globale eliter.
  • Makt og statsbærende slekt: Blavatsky var førsteberet (søskenbarn) til grev Sergej Witte, den toneangivende statsministeren og reformatoren under tsartidens siste glansdager.
  • Militær disiplin: Faren, oberst Pjotr Hahn von Rottenstern, kom fra tysk-baltisk adel. Hans omflakkende militære karriere ga Blavatsky en tidlig introduksjon til ulike kulturer og en rotløs livsstil som preget hennes senere oppdagelsesreiser.

Katalysatoren for uavhengighet

  • Ekteskapet som flukt: I 1849 inngikk en 17 år gammel Helena et proformaekteskap med den langt eldre viseguvernøren Nikifor Blavatsky. Formålet var utelukkende å oppnå juridisk uavhengighet fra familien.
  • Flukten: Etter kun få måneder flyktet hun fra ekteskapet. Dette bruddet med samfunnets normer finansierte og muliggjorde hennes over 20 år lange reisevirksomhet til blant annet Egypt, India, Tibet og Amerika, hvor hun samlet materialet til sitt filosofiske hovedverk, Den Hemmelige Lære

Legger til en video om teosofisk samfunn og deres video. Manipulasjon for at disse skal fremstå som helter og lærere, og sjelden vare. Bare en eller to slike i en generasjon, hevder de. Saken er at alle har samme potensiale. Men når disse elite-familiene styrer så får slike som Blavatsky en stemme. De kjøper bøkene som hun gir ut. Alle store vitenskapsnavn kjøper bøkene. Amerikanske presidenter leser det og man må lese dette for å stige opp og kanskje bli en anerkjent kunstner eller slikt. De selger det for alt det er verdt, og vips så har de en FN-religion som er bare samme BS i annen innpakning. Skapt for å holde folk nede og la noen få som er tro mot systemet få litt ære og berømmelse i Hunger Games Society.

Det er lett å tro at disse har noe godt for seg, men de fører den samme agenda som de som vil holde menneskeheten i dyrets tegn. En gjeng kjeltringer som gir ut rølp. Visdommen er egentlig veldig enkel, men vi må finne den selv. Langt bort fra gamle elitenettverk som går gjennom Rom, Babylon og Egypt.

Lot seg ikke bygge inn, men du kan se den på ONE FIRE | The enduring legacy of Theosophy and Helena Blavatsky – (YouTube)

Den nye jord: Når lyset våkner i mennesket

Når vi skreller bort århundrer med manipulerte skrifter, kontrollerte robothærskarer på YouTube, elitens riggede pengesystem og den konstante fryktpropagandaen, står vi ansikt til ansikt med den egentlige fremtiden. Både Yajnavalkya, Jesus og de gamle profetene bar på en visjon som maktstrukturene har gjort alt for å usynliggjøre: Visjonen om Guds rike her på jorden.

Dette riket er ikke et teknokratisk smart-samfunn styrt av algoritmer, og det er ikke en fjern himmel etter døden. Det er den fysiske realiteten som oppstår når menneskeheten kaster av seg den kollektive hypnosen og husker sin sanne natur. Det er her den bibelske profeten Jesajas eldgamle visjoner om fred blir en levende, ontologisk virkelighet:

«Da skal ulven bo sammen med lammet, og leoparden legge seg hos kjeet […] Ingen skal gjøre noe ondt og ingen ødelegge på hele mitt hellige fjell. For jorden er fylt av kunnskapen om Herren, liksom vannet dekker havets bunn.»
Jesaja

At vannet dekker havets bunn, er den eksakte analogien til Yajnavalkyas salt i vannet. Det beskriver en tilstand der adskillelsen og fraksjonene har opphørt. Når mennesket innser at naboen, dyrene og selve jorden er laget av det samme bevissthetsrommet som en selv, kollapser selve fundamentet for krig, grådighet og undertrykkelse. Rovdyret inni oss stilner.

Dette er den ultimate oppfyllelsen av tidslinjen: At det uendelige mørket og det udelte lyset smelter sammen i menneskets hjerte. Det er øyeblikket der det esoteriske mysteriet blir åpenbart for alle, og profetien fullbyrdes: «Se, Guds bolig er hos menneskene. He skal bo hos dem» (Åp 21,3). Gud trer ut av templene, ut av religionenes dogmer og ut av de hemmelige brorskapenes lukkede rom, og tar permanent form som det våkne, opplyste Selvet i hver og en av oss.

Vi er Atman. Vi er jordens salt og verdens lys. Den nye verden skapes ikke gjennom globale veikart, FN-agendaer eller autoriserte helter, men ved at vi reiser oss i vår medfødte verdighet, tar vår oppmerksomhet tilbake, og husker hvem vi alltid har vært.

Det kan være utfordrende å navigere i et samfunn der den kollektive historiefortellingen er så massiv, og mange har nok opplevd hvor raskt omgivelsene sanksjonerer de som forsøker å se bak kulissene eller stole på sin egen indre innsikt. Svaret ligger imidlertid ikke i å kjempe mot de ytre systemene, men i å tillate den indre samtalen å stilne, slik at vi kan huske den enheten som alltid har vært der.



Fremtidig Artikkel

Jeg ønsker å gå videre inn i den skjulte maktstrukturen. Jeg har også tenkt på å se nærmere på teoriene rundt Tartaria. Jeg har foreløpig holdt meg unna akkurat det, men jeg har funnet noe her hjemme som har en parallell, vet ikke hvor mye man skal legge i det. Her skal jeg uansett ikke forsvare en teori som andre har lagt frem. Målet er alltid sannheten og på veien må en del steiner snus. Så får vi se hva det ender opp med.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Please reload

Please Wait